söndag 5 oktober 2014

Hypnotisören

Hade filmkväll med Karin igår och vi hann se två filmer. Den första vi valde var Hypnotisören (2012, regissör Lasse Hallström), baserad på Lars Keplers roman med samma namn. Jag hade läst boken när den kom och tyckte den var riktigt jäkla bra, men av någon anledning (läs: Mikael Persbrandt) hade jag inte brytt mig om att se filmen.

Men igår såg vi den alltså och jag måste säga att Hallström lyckats med filmatiseringen! Lena Olin gör en sjukt bra prestation i rollen som Simone Bark (otroligt duktig svensk skådis!) och okej då, Persbrandt är också bra, som Erik Bark - det vill säga Hypnotisören.

Så vad handlar filmen om? Jo den börjar med att polisen Joona Linna (Tobias Zilliacus, spelar också riktigt jäkla bra och han sjunger fram sina repliker på sin finlandssvenska dialekt, ja inte sjunger på riktigt alltså - det är inte Les Miserables jag pratar om här haha!), som är gift med sitt arbete, åker på ett larm om en man som blivit mördad i en sporthall. Strax efter kommer ett nytt larm om en hel familj som blivit knivskurna i hemmet, och endast en pojke har överlevt. Dock är han svårt skadad och går inte att förhöra. Inte på vanligt vis i alla fall. Och där kommer då Erik Bark in i det hela.

Sen från ingenstans kidnappas Simone och Eriks son Benjamin, och de får motta hot.

Vad är det som händer?!

Som vanligt är boken så mycket bättre än filmen, men de lyckades ändå den här gången. Jag rekommenderar boken varmt, men se gärna filmen också.

Inga kommentarer: