måndag 27 oktober 2008

Iron Man


När jag ändå är inne och tittar på superhjältar passade jag på att se Iron Man (2008, regissör Jon Favreau). Visste ingenting om den från början (inte läst serietidningen), men gillade det jag såg i trailern.

Filmen var bra. Alltså första vändan somnade jag, men jag var ju trött... Andra vändan såg jag hela, och den var bra underhållande.

Det handlar om den rike och kände industrimagnaten/kvinnokarlen Tony Stark (Robert Downey Jr), en man som ärvt det stora imperiet av sin far. Handlar bara med vapen och kommer på den ena bra vapenidén efter den andre och tjänar storkosingen på det. Tills den dagen han blir kidnappad...

Han tar sig ut på ett intressant sätt och är numera driven att göra andra saker. Något som hans kompanjoner Rhodey (Terrence Howard), Obadiah Stane (Jeff Bridges) och söta allt-i-allon Pepper Potts (Gwyneth Paltrow) har svårt att förstå.

Som sagt - en helt ok och snygg film. Se den för ett häftigt äventyr.

Inga kommentarer: