söndag 27 april 2008

Brokeback Mountain


Brokeback Mountain (2005, regissör Ang Lee) har jag hört väldigt mycket om, men inte sett förrän nu. Varför det tog en sådan tid? Brukar göra det för mig när jag inte är 100 på att jag vill se den...

Den handlar om cowboyen Ennis del Mar (Heath Ledger) som tar ett sommarjobb som innebär fårpassning uppe på Brokeback Mountain tillsammans med rodeoryttaren Jack Twist (Jake Gyllenhaal). Väl uppe ensamma på berget blev de väldigt närgångna, och när det utspelar sig (början på 60-talet) är det inte OK. Inte alls faktiskt.
De kom överens om att det skulle ta slut den dagen de skulle ner från berget, men känslorna var så starka. Sedan börjar kampen mot omvärlden och det är inte lätt...

Ennis gifter sig med sin kärlek Alma (Michelle Williams) och Jack hittar sin Lureen (Anne Hathaway), men måste fortfarande ses.

Filmen var bra, riktigt stark måste jag säga. Kärleken lyste igenom. Dessutom underbara scener över bergen. Se den!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja den är verkligen bra :D